Concertpraktijk en Coaching

Concertpraktijk als soliste

Iedereen heeft een heel eigen stem…je stem is direct verbonden met je ziel, en dus is ook iedere stem uniek! Mijn stem heeft mij tot hele spannende en vooral diverse muzikale projecten geleid. Kijk hier onder.

Oude en hedendaagse muziek

  • als oorspronkelijke blokfluitiste diepe connectie met de oude muziek
  • talrijke uitvoeringen met muziek uit de barok, vroeg barok, renaissance en middeleeuwen (blokfluit en zang)
  • op vocaal gebied bijzondere liefde voor H. Purcell, G.F. Handel en J.S. Bach
  • vroeger: Schütz, Dowland, Monteverdi, Josquin Des Prez, Orlando di Lasso, Hildegard v. Bingen
  • ruime ervaring als vocaal soliste op het gebied van moderne en hedendaagse muziek:
  • 20e eeuw: liefde voor de expressionisten: Schönberg, Berg, Britten, Zemlinsky, (Stravinsky, Britten, Debussy)
  • Grote variatie aan componisten en uitvoeringen ook met muziek van de tweede helft van de 20e eeuw en de hedendaagse muziek
  • Diverse uitvoeringen van wereldpremières, ook als soliste
  • Voor uitvoerende namen zie verder de c.v. beneden.

Oratorium en Opera

  • Als vocaal soliste ruime ervaring op oratorium gebied
  • Repertoire voorbeelden: Brahms Requiem, Mendelssohn Elias, Duruflé Requiem, Rossini: Messe Solennelle, Saint Saens: Oratorio de Noël
  • op opera gebied solistisch voornamelijk in de oude en moderne muziek werkzaam
  • repertoire voorbeelden: Purcell: Dido & Aneas (titelrol), Gluck: Alceste (titelrol)
  • Louis Andriessen: Writing to Vermeer (Maria), J. Bus: “Nachtvlinders”

Liederen en diverse programma's

Liederen zijn vaak kleine pareltjes vaak met prachtige poëzie en andere mooie teksten. Het is heerlijk om met een pianist of een (klein) ensemble een mooi kleurrijk programma te maken.

Mijn verhaal:

  • Diverse liederenprogramma’s met de pianist Jan Willem Passchier (o.a. in het Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen)
  • Liefde voor Duitse en Franse componisten: Brahms, Schumann, Mahler, Fauré, Debussy)
  • Programma’s met veel kleur en variatie: (voorbeeld: sept 2022 met het Wijks Vocaal Ensemble: werk van Rossini (oratorium), Fauré (liederen), Rutter (spiritual stijl), Gershwin (songs)
  • Groot gemak in het van blad lezen: zeer talrijke inval werkzaamheden als zangeres op late momenten

Koorwerkzaamheden

Kamerkoor

Ik houd heel erg van het veelzijdige repertoire waar je in een kamerkoor mee te maken hebt. Het sluit heel erg aan bij de veelzijdigheid van mijn eigen verhaal. Het stemgebruik in een kamerkoor is zeer veeleisend en divers, je moet heel goed kunnen mengen met je collega’s, maar ook in je eentje optimaal weten wat je doet. In een kamerkoor voer je concerten uit zowel met orkesten en ensembles als ook a cappella. Heerlijk divers!

Mijn verhaal:

  • Begonnen te zingen in de Domcantorij in Utrecht
  • Kamerkoor “Ensemble Bouzignac”, met muziek uit de gouden eeuw
  • 10 jaar werkzaam in Cappella Amsterdam
  • Diverse (semi) professionele projecten met diverse kamerkoren

Operakoor

Sinds 2005 werk ik in het freelance koor van de Nationale Opera in Amsterdam. Dit vereist weer een heel ander palet aan kwaliteiten: Het stemgebruik is vaak wat ruimer, en toch probeer je met je collega’s een geheel te vormen. De dimensie van het acteren brengt nieuwe aspecten naar voren: je beweegt op zeer verschillende plekken op het toneel, vaak met (soms extreme) bewegingen en in (soms ongemakkelijke) kostuums, in interactie met je collega’s. Heerlijk om te doen: in een kostuum een andere kant van jezelf ontdekken, en met z’n allen een (dramatisch) verhaal te vertellen…

Concert c.v.

Barbara Tetenberg studeerde bij Carolyn Watkinson aan het Conservatorium van Rotterdam. Zij heeft gesoleerd in opera’s en oratoria, o.a. van Purcell, Mozart, Mendelssohn, Brahms en Duruflé, maar haar hart gaat ook uit naar muziek van de 20e en 21e eeuw. Zo werkte zij met diverse gespecialiseerde ensembles zoals de Ebony-Band, het Asko-ensemble, het Belgische ensemble Ictus, en dirigenten zoals Reinbert de Leeuw en Peter Eötvös. Ook tourde zij met het Attacca-ensemble met ‘Einstein on the beach’ van Philip Glass.

Zij was 10 jaar lang lid van Cappella Amsterdam. Daarnaast zingt zij op freelance-basis in het koor van de Nationale Opera. Barbara werkt ook als zelfstandig zangcoach, zij  is regelmatig betrokken bij  Zingis. In haar ervaren rol als zangcoach profiteert zij van diverse ademworkshops (methode Middendorf) en van haar werk als  fasciatherapeute (methode Danis Bois).

Barbara Tetenberg

Praktijk zangcoaching

Achtergrond, beleid

Tijdens mijn conservatoriumtijd zang ben ik ook gaan zangles geven, het betreft individuele zanglessen bij mij thuis. Intussen is mijn praktijk duidelijk gegroeid. Er komen zeer diverse mensen in mijn praktijk, veelal koorzangers, maar ook per voorbeeld mensen die het zingen gebruiken om met de adem en de muziek in zichzelf in contact te komen.

Zangles geven is voor mij heel speciaal: ik merk dat ik in het proces van het doorgeven zelf heel erg groei: ik ga samen met de leerling op zoek, en dat is iedere keer weer nieuw. Daarbij maak ik gebruik van alle soorten ervaringen die ik in mijn werk- en ander leven heb opgedaan, en die zijn ondertussen heel divers…

  • Ervaring als uitvoerende zangeres én instrumentaliste
  • Vergevorderd op het gebied van solfège
  • Meerdere ademcursussen gevolgd, methode Ilse Middendorf (“de ervaarbare adem”)
  • Ervaring vanuit mijn opleiding fasciatherapie: het lichaam als de sensibele waarnemer van wie je in je essentie bent. Contact met je lichaam, gebruikmaking van de bewegingsleer van deze methode om tot meer bewustzijn en ontspanning te komen.
  • Zingen als middel om met de kern en tegelijk het hele grote in contact te komen.

Praktisch

  • Mijn praktijk bevindt zich in Utrecht Lunetten (Zuid/Oost).
  • Er kunnen afspraken gemaakt worden voor 45 minuten of voor 1 uur. Dat kan zowel op regelmatige als ook op incidentele basis.
  • Er zijn diverse tarieven, neem voor meer informatie contact met mij op.
  • Er is in principe geen voorkennis nodig. Voor individuele vragen en mogelijkheden, neem voor meer informatie contact met mij op.